My American-ish Flag. multimedia installation

나의 아메리카-스러운 국기. 멀티미디어 설치


vertical video (HD color, stereo, 6’ 04” , lightbox, and drawing on a flag. dimensions variable. 2023



The multi-media installation, “My American-ish Flag,” questions the legitimacy of foreigners’ allegiance, residence, and citizenship in the United States. The video shows a Korean woman holding the fake star-spangled banner–an effortful drawing of Stars and Stripes on the boldly printed Korean flag– and interacting with the neighboring circumstance where the “real American flag” is raised.

In the United States, I have seen many different American flags, proudly flown from buildings and houses. I, as a newcomer who continuously fails to get a longer residence visa, have felt myself “inappropriate” to hold the American flag or the Korean flag.

Having a national flag indicates the loyalty and citizenship of the subject. On the other hand, the national flag has become a signifier of neo-nationalism and nativism against immigrants and foreigners. Between multiple, slippery meanings of the flag, I raised my labored and crafted American-ish flag, which failed to cover my original nationality.

What flag do you hold in the United States?
Can you welcome me holding this American-ish flag?




“이방인은 어떠한 국기를 들 수 있는가?”

<나의 아메리카-스런 태극기>는 (국경을 넘어) 이동하는 몸과 국가 정체성에 대한 질문을 던진다. 영상과 사진에서 등장하는 한국인 여성 (작가 본인)은 미국 거리에서 쉽게 발견되는 성조기 옆에 꼿꼿이 서서 마치 국기를 게양하는 것처럼 한 정체불명의 국기를 들고 있다. 그 국기는 태극기 위에 성실히, 꼼꼼하게 색칠된 성조기이다. 햇빛에 반사되는 성조기 “그림”은 그 뒤에 선명하게 프린트 되어 있는 태극기를 가리지 못한다. 손때를 묻혀가며 태극기 위에 어설프지만 바지런히 그려진 성조기, 투명히 휘날리며 뒷면의 태극기를 끊임없이 재확인시키는 “아메리카-스런” 국기는 이동한 몸의 어중간한 위치를 시각적으로 증언한다. 

새로운 땅에서 배제되고 싶지 않은 이방인은 성조기와 함께 선다. 그녀 역시 성조기를 든다. 그러나 그것은 미국의 자랑스러운 소비자-시민을 위해 생산된 공산품이 아닌, 어설프고 성실하게 그려진 성조기이다. 이미 프린트되어 있는 태극기를 제대로 가리지도 못하는, 성조기의 흉내를 낸 태극기이다. 결국 이동하는 몸은 공들여 만든(crafted) 가짜 성조기, 지워지지 못한 태극기를 든다.








Selected Exhibitions:


We Are Here Because They Were There. Ann Arbor Art Center. United States (2023)
As Far As Here. Green Road Studio. United States (2023)
Chunman Art for Young Awards Exhibition. Samcunlly Building, South Korea (2023)

Can You Welcome Me. Czong Institue for Contemporary Art Museum. South Korea (2023)