Okyoung Noh [”oak-young no”] is an artist, director, and educator based in Seoul, South Korea and Ann Arbor, Michigan.



Okyoung Noh (b. Seoul, South Korea) is an interdisciplinary artist and educator. Her lived experiences in Seoul with her mother from Jeju Island and her grandmother from North Korea informed her practice of multimedia installations, social practice, and performance in the United States.

In her work, Noh focuses on various manifestations of dehumanization that the bodies of Asian female diasporas – especially, their movements and vocals – exhibit during the processes of resistance and adaptation in a state of mis/dislocation. By dwelling on them, Noh maps and visualizes the socio-cultural violence and pressures that contribute to their dehumanization and creates a platform for challenging the power dynamics associated with them. Tracing the transgenerational and living trauma of Asian diasporas, Noh unveils their marginalized narratives under neo-nationalism and imperialism accompanying xenophobia and white supremacy.

For instance, Noh educated Anglo audiences about her broken English (“Onglish”), commanded a difficult pronunciation of her name to American participants, and offered a witty guided tour around WMAF pornography – to reveal the racialized and gendered struggles of Asian immigrants. Most recently, Noh documented the careful movements of a North Korean female defector who evaded Chinese public security for a decade.

Noh’s works have been shown at the Ann Arbor Art Center, Hangaram Museum in Seoul Arts Center, CICA Museum, Seoul Artist’s Platform_New & Young, Hongik Museum of Art, and many other galleries. She has been awarded the prestigious Chunman Art Award (KR) and nominated as the Young Korean Artist by CICA Museum (KR); the New Artist from Boomer Gallery (UK), and many others. Noh is a recipient of many grants from the Seoul Foundation for Arts and Culture, Korea Arts & Culture Education Service, Seoul Artists' Platform, Gyeonggi Cultural Foundation and Seoul National University. Noh acquired BFA at Seoul National University and is an Elsie Choy Lee scholar at Penny W. Stamps School of Art & Design, University of Michigan.




-



노오경은 북한 황해도에서 온 할머니와 남한의 제주도에서 태어난 어머니와 성장한 다학제 작가이다. 서울과 미국 미시간을 오가며 활발히 활동하고 있다.

적가는 멀티미디어 설치, 퍼포먼스, 워크샵 등의 매체에 비판적 교육학과 포스트 콜로니얼 문화기술지 등의 연구 방법을 접목한 작업을 다룬다. 본인의 이방인 가족들로부터 출발한 관심을 바탕으로, 작가는 “어긋난 장소”(wrong place; mis-slash-displacement)에 거주하게 된 여성 아시아 디아스포라가 몸으로 드러내는 다양한 비인간화의 증후들 – 특히 그들의 말씨와 움직임 – 에 주목해왔다. 특히 새로운 정착지에서 이들은 어떤 “다른” “어색한” “이상한” “고쳐야 하는” 이름, 발음, 행동, 반응 등을 나타내는지. 나아가 이것은 어떤 유무형적 폭력 속에서 발생했는지를 비정형적 인터뷰, 참여 관찰 등을 통해 포착한다. 나아가 작가는 이를 되짚어, 보이지 않던 폭력을 본인과 그들의 몸을 통해 재구성하는 퍼포먼스를 기획하거나, 디아스포라가 겪는 권력의 역학 관계를 전복하는 플랫폼을 관객 참여형 설치 혹은 연극의 형식으로 꾸린다.

예를 들어 1시간 가량의 렉쳐 퍼포먼스인 <옹글리쉬 클래스 Onglish Class> (2023)에서, 작가는 본인이 줄곧 지적을 받는 “잘못된” 영어 발음을 역으로 미국인들에게 가르쳤다. 퍼포먼스 영상인 <(탈북자로서) 보이지 않는 법 To Be Invisible (as a Defector)> (2023)은 중국 공안을 10년 동안 피해 살았던 탈북자 여성의 조심스러운 움직임을 10분짜리 무성 영상으로 담았다. 또한 관객 참여 연극 <아시안 러브 러브 투어 aZn luv luv t0ur> (2023) 에서는 동아시아 여성들의 ‘수동적’ 움직임을 전시하고 거래하는 다양한 북미 성인물 공유 사이트와 신부 배달 서비스를 미국 관객들에게 소개하는 투어를 제공했다.

이처럼 작가의 작업에서 “어긋난” 디아스포라 행위자들은 언어적, 행동적 규범을 비껴가는 저항적 퍼포머로서, 혹은 폭력을 증언하는 몸의 소유자로서 새롭게 호명되고 재배치된다. 작가는 이방인의 몸들 속 침묵되었던 기억들을 부피와 차원을 가진 동작과 읊조림들로 내보이며, 시민과 아브젝트(abject)의 경계를 되묻는다.

작가의 작품은 미국 앤아버 아트센터, 서울 예술의 전당, CICA 미술관, 청년예술청 (SAPY), 홍익 미술관 (HOMA), 아트 스페이스 그로브, 그리고 여럿 다른 갤러리에서 전시되었다. 작가는 천만아트포영을 수상하였고, CICA 미술관의 Young Korean Artist 2022, 영국의 Boomer Gallery의 New Artist 2021, 미국의 남 한국학 센터 (Nam Center for Korean Studies)의 펠로우로 선정된 바 있다. 미시간 대학교 아트엔진, 서울예술문화재단 (SPAC), 청년예술청, 경기문화재단 등의 지원을 받았다. 한국예술문화교육진흥원과 문화체육관광부가 후원하는 아시아 티칭 아티스트 교류 워크숍 및 공동 프로젝트의 팀장으로 활동하였고, 한국 국립현대미술관(MMCA)의 국가 연구 프로젝트를 포함하여 다수의 국제 연구에 참여한 바 있다. 현재 작가는 미시간 대학교의 엘시 최 리 학자 (Elsie Choy Lee Scholar)이자 학부 통합 프로젝트(Integrative Projects)를 공동으로 가르치는 교육자이다.